Om något ser konstigt ut eller beter sig oväntat i våra läromedel finns det några enkla saker du kan göra för att se om problemet ligger i din egen dator eller hos oss.
OBS! Du kan inte surfa i privat/inkognito-läge på digilär.se!
1. Uppdatera sidan
Problem kan ibland bero på att vi släppt en uppdatering av en komponent – medan din webbläsare fortfarande har en äldre version av samma komponent sparad i sitt minne. Ofta kan problemet då lösas genom att man trycker på knappen uppdatera i webbläsaren (när man befinner sig på sidan där problemet finns). Knappen kan ha lite olika placering men oftast ligger den intill adressfältet och ser ut som en eller två pilar i cirkel. Man kan också trycka tangentbordskommandot CTRL+R på en PC eller CMD+R på en Mac för att uppdatera sidan.
2. Uppdatera webbappen
Om det inte hjälper att bara uppdatera sidan så kan du i Digilär gå till Inställningar* och uppdatera under rubriken Om den här webbappen. Du ska då få senaste versionen av Digilär. Du blir utloggad och måste logga in på nytt.
*Inställningar hittar du under ditt namn på din Hemskärm eller från ditt konto genom att klicka på ditt namn längst upp till höger på sidan när du är inloggad på Digilär.
3. Kontrollera din webbläsare
För att digilär.se ska visas och fungera på ett korrekt sätt på din enhet måste din webbläsare vara uppdaterad, ha javascript påslaget och acceptera cookies. Du kan testa om din webbläsare kommer att fungera med Digilär i vårt webbläsartest.
Våra System- och webbläsarrekommendationer.
4. Rensa webbläsarens minne
Om det inte hjälper med ovanstående kan problemet sitta i webbläsarens cache. Du kan då rensa cache-minnet i webbläsarens inställningar för att få bort problemet.
Så här rensar du webbläsarens cache-minne.
5. Skicka buggrapport
Om ingen av ovanstående punkter hjälper kan problemet ligga hos oss. För att vi ska kunna felsöka ett problem behöver vi veta var det uppstod. Kopiera adressen i webbläsarens adressfält och skicka till oss tillsammans med en kort beskrivning av problemet. Vi behöver också veta vilken webbläsare och plattform du använder, ge oss informationen som visas när du testar din webbläsare. Det är också en stor fördel om du kan bifoga en skärmdump (bild) som visar hur problemet yttrar sig. Skicka din buggrapport via vårt kontaktformulär.