Eleverna som ska ha tillgång till ett eller flera Digilärläromedel ska alltid först registreras och delas in i klasser under Administration av en lärare eller administratör på skolan. Under Administration skapas själva kontot (inloggningen till Digilär) åt eleverna. Efter det kan lärare börja dela ut läromedelslicenser till sina elever (tillgång till ett eller flera Digilärläromedel), genom att skapa kurser.
En elev kan endast tillhöra en klass och klasserna används gemensamt av hela skolan i alla läromedel. Läraren väljer sedan själv om en hel klass ska ingå i en kurs eller om hen vill skapa en egen undervisningsgrupp med utvalda elever från en eller flera klasser. Här kan du läsa om hur du sköter dina klasslistor och skapar och tar bort elever på Digilär!
Administration når du genom att trycka på ditt namn längst uppe till höger på hemskärmen när du har loggat in. Under Administration finner du fyra flikar: Läromedel, Lärare, Elever och Kurser. Denna artikel handlar om fliken Elever och här går vi igenom:
- Registrera klasser och elever
1a. Skapa ny klass manuellt
1b. Skapa ny klass genom att importera CSV - Hantera enstaka elever
2a. Lägg till elev
2b. Ta bort elev
2c. Byt klass på elev
1. Registrera klasser och elever
Du kan skapa en klass, byta namn på en klass och ta bort en klass. Döp om och Ta bort klass når du genom att trycka på de tre punkterna (...) som finns för varje klass.
När du döper en klass så ska du göra klassnamnet unikt. Kallar du den för exempelvis 7A så kommer du (eller någon annan) nästa år att vilja kalla samma klass för 8A och en annan ny grupp för 7A. Då kan det en period vara osäkert vilken klass som är vilken. För att lösa detta kan du till exempel lägga till läsåret efter klassbeteckningen (klassbeteckning + 20/21). Exempel: 7A 20/21. Om dina klasser har med sitt födelseår eller startår i beteckningen så fungerar det bra utan att behöva döpa om dem varje år. Exempel: 07A, NA17B.
Du kan skapa en ny klass med elevkonton på två sätt:
1A. Skapa ny klass manuellt
Med Skapa ny klass, skapar du en klass i taget utifrån en lista med e-postadresser.
- Gå till Administration – Elever.
- Tryck på Lägg till klass, skriv i ett klassnamn och sedan Lägg till klass.
- Tryck Lägg till elever bredvid klassens namn.
- Skriv eller klistra in en eller flera e-postadresser till elever som ska tillhöra klassen och få ett användarkonto.
När du har klistrat in e-postadresserna så valideras de och du ser under rutan hur många användarkonton som kommer att skapas. De e-postadresser som inte är giltiga kommer inte att läggas till. Du kan lägga till dessa användare i efterhand eller rätta till de felaktiga e-postadresserna i rutan innan du slutför. - Tryck på Lägg till användare för att lägga till eleverna i klassen och skapa deras konton. Ett mejl med uppgifter om inloggning skickas ut till alla nya elever.
1B. Skapa ny klass genom att importera CSV
Med en CSV-fil* kan du importera alla skolans klasser på en gång. Du exporterar information om alla era elever från ert register till en CSV-fil som sedan importeras till Digilär. Om ni inte kan generera CSV direkt från ert register så går det skapa en CSV-fil från de vanligaste kalkylprogrammen. Kontakta vår kundsupport om du är osäker på hur du ska gå till väga.
Den information som vi kan ta emot är e-postadress, klass, förnamn och efternamn (det gör inget om mer information finns i filen, den sorteras bort, men e-post och klass är obligatoriskt).
* CSV är ett filformat som används för att föra över data mellan olika program. Det är en ren textfil där kolumner och rader separeras med avgränsare, vanligtvis kommatecken/semikolon och radbryt. Digilär använder teckenuppsättningen UTF-8 (detta kan väljas t.ex. i Excel när man sparar dokumentet).
- Gå till Administration – Elever.
- Tryck längst upp på Alternativ – Importera CSV. Välj filen som ska importeras från din dator.
- Din fil öppnas i ett nytt fönster. Dra rubrikerna (E-postadress, Förnamn, Efternamn, Klass) till motsvarande kolumn i filen. Om du drar fel kan du ångra genom att trycka på krysset till höger om rubriknamnet.
Om du har en kolumn i din fil som innehåller både för- och efternamn kan du dra båda rubrikerna till den kolumnen, dra dem i så fall i rätt ordning.
När du har dragit rubriken E-postadress till kolumnen för e-postadresser så valideras e-postadresserna i din lista och du ser under listan hur många användare som kommer att skapas. De e-postadresser som inte är giltiga stryks över i listan, dessa kommer inte importeras. Du kan lägga till dessa användare i efterhand eller avbryta importen och rätta till informationen i ditt register och CSV-filen innan du fortsätter. - Tryck på Lägg till användare när du är klar så skapas användarna och mejl med uppgifter om inloggning skickas ut till alla nya elever.
2. Hantera enstaka elever
De flesta elever skapas när man registrerar klassen (se ovan) men ibland kan en elev tillkomma under läsåret och behöver då tillgång till Digilär. Håll alltid klasslistan i Digilär uppdaterad när elever byter klass eller slutar eftersom listorna används i alla kurser och läromedel.
2A. Lägg till elev
- Gå till Administration – Elever.
- Tryck på Lägg till elever vid rätt klass.
- Skriv eller klistra in en eller flera e-postadresser.
- Tryck på Lägg till användare så skapas eleven och ett mejl med uppgifter om inloggning skickas ut.
Vad händer om jag lägger till en elev som redan finns? Om eleven redan har ett konto så märker hen ingen skillnad men flyttas till den klass du har valt. Eleven får inget mejl med uppgifter om inloggning eftersom hen redan var registrerad. Om eleven glömt sitt lösenord så kan du skicka ut ett mejl manuellt genom att trycka på de tre punkter (...) som finns vid elevens namn och välja "Återställ lösenord".
2B. Ta bort elev
- Gå till Administration – Elever.
- Tryck på de tre punkter (...) som finns vid elevens namn. Välj Ta bort användaren och Ok. Du kan bara ta bort en elev i taget.
Vad händer när jag tar bort en elev? När du tar bort en elev från skolan så tas kopplingen mellan skolan och eleven bort. Lärarna kan inte längre se elevens svar på uppgifter och eleven kan inte se kommentarer och meddelanden från lärare. Eleven kopplas också bort från de läromedel hen haft licens i via skolan och licenserna frigörs till andra elever.
2C. Byt klass på elev
- Gå till Administration – Elever.
- Sök upp eleven i sin gamla klass.
- Tryck på de tre punkter (...) som finns vid elevens namn. Välj Visa användaren.
- I den första fliken kan du välja rätt klass för eleven. Tryck Spara.