När du har klickat på ett arbetsområde kommer du till arbetsområdets förstasida. På denna kan du lätt komma åt allt material som du behöver under perioden du arbetar med området.
Mitt på skärmen ser du först och främst arbetsområdets olika delar – ett antal klickbara delar med tydliga rubriker och vinjettbilder. De täcker tillsammans det utvalda centrala innehåll som arbetsområdet handlar om.
I arbetsområdet kan det finnas många olika typer av innehåll, det kan finnas:
- Kapitel – en läsvy där texten är i fokus (och kan varvas med bilder, filmer, simuleringar o.s.v.). Till kapitlen finns oftast frågor, uppgifter och övningar i arbetsbordet. Läs mer i artikeln Så fungerar – Kapitel.
- Bildberättelser – ett bildspel där bilden är i fokus och du kan lyssna på en röst som berättar om bilderna som växlar automatiskt. Till bildberättelserna finns oftast frågor, uppgifter och övningar i arbetsbordet. Läs mer i artikeln Så fungerar – Bildberättelse.
- Arbetsflöden – en färdig arbetsgång uppbyggd i steg där du lotsats framåt genom texter, bilder, filmer, uppgifter och övningar varvade och utlagda i precis den ordning som det är tänkt att en elev ska gå igenom och arbeta med innehållet. Läs mer i artikeln Så fungerar – Arbetsflöde.
- Diagnoser – självrättande diagnoser där du kan testa dina kunskaper.
- Övningar – samlade övningar och uppgifter som du ska arbeta med utan särskild koppling till en annan del (t.ex. ett enskilt kapitel).
Varje vinjettbild har en tydlig information om vilken typ av innehållsvy du kommer att komma in i.
Notera! Det är inte nödvändigt att alla olika typer av innehåll som listas ovan finns i just ditt läromedels arbetsområden. Redaktion och författare har tillsammans gjort ett urval utifrån behoven i det aktuella ämnet. Oftast har man valt att bygga upp strukturen på ett liknande sätt i de arbetsområden som ingår i samma ämnesläromedel för att det ska bli lätt att känna igen sig inom sitt ämne.
Det kan också vara stor skillnad i antalet delar som finns i ett arbetsområde. En del arbetsområden innehåller ett stort antal delar och andra innehåller ganska få – varje ämne är unikt. Därför har varje ämnesredaktion och författargrupp utformat strukturen i det aktuella läromedlets arbetsområde utifrån sina expertkunskaper om ämnet och kursplanen.
De olika delarna i arbetsområdet får en automatisk numrering för att du lätt ska kunna hänvisa till en del. Numreringen betyder dock inte nödvändigtvis att du måste arbeta med dem i den ordning som de är utlagda, detta är olika beroende på ämne. I vissa ämnen är delarna i ett arbetsområde ett smörgåsbord där du kan välja ordningen fritt. I andra ämnen behöver du arbeta enligt den ordning som de är uppställda i. Mer information om vad som gäller för det aktuella ämnesläromedlet får lärare i lärarhandledningen.
Information och lärarhandledning
Under arbetsområdets rubrik ser du Om innehållet och Lärarhandledning* (om du är lärare). När du klickar på dessa kommer du till en parallell vy där du får information om arbetsområdet, t.ex. när det senast uppdaterades. Lärarhandledningen ger dig specifik information som du som lärare kan ha användning för i din undervisning runt arbetsområdet. Det kan t.ex. vara lektionsförslag, extra länkar, extra fakta för lärare, provförslag med mera. Lärarhandledningen på arbetsområdesnivån innehåller ett urval av information som ämnesredaktion och författare har gjort utifrån behoven i ämnet.
Du kan, i den parallella vyn också klicka dig vidare och titta på vad som är skrivet under Om innehållet och Lärarhandledning* i andra delar av läromedlet (t.ex. på varje arbetsområde, i varje kapitel eller i varje uppgift).
*OBS! Lärarhandledning till varje arbetsområde finns endast till utvalda läromedel. Om du saknar lärarhandledning för arbetsområdets nivå kan du läsa tips för din undervisning i lärarhandledningen för hela läromedlet som du hittar på läromedlets förstasida.
Innehållsförteckning i menyn
Genom att trycka på Meny längst upp kan du fälla ut innehållsförteckningen över arbetsområdet, och även resten av läromedlets material. Det arbetsområde du står i är automatiskt markerat. Det är möjligt att fälla ut varje del för att kunna se vilka avsnitt, uppgifter o.s.v. som finns under varje del av arbetsområdet – utan att behöva klicka runt i alla delar. Om du klickar på en rubrik i menyn kommer du att komma direkt till det aktuella stället i strukturen. Menyn fungerar alltså både som en total innehållsförteckning över läromedlet och som en snabbnavigering och denna knapp finns kvar även när du klickar dig vidare in i arbetsområden, kapitel o.s.v. så att du när som helst kan öppna innehållsförteckningen.
Hjälp, sök och konto
Knapparna Hjälp, Sök och Konto (Ditt namn) finns alltid längst upp på skärmen i alla vyer på Digilär (dessa såg du redan på din hemskärm). Med hjälp av dem kan du när som helst göra flera saker:
Hjälp
• Hitta information som hjälper dig att förstå hur du använder Digilär.
• Starta en chatt med vår kundtjänst (dagtid) eller få kontaktuppgifter till kundtjänst (kvällstid).
Sök
• Söka fritt på ord och fraser i dina läromedel.
Konto (Ditt namn)
• Ta dig direkt till ditt arkiv, din logg eller dina inställningar.
• Som lärare ta dig direkt till sidan Administration där du kan hantera din skolas licenser.